Adaptacja 2020/2021

NA TERENIE PRZEDSZKOLA OSOBY DOROSŁE OBOWIĄZUJE NAKAZ ZAKRYWANIA UST I NOSA ORAZ DEZYNFEKCJA RĄK

26.08.2020 r. odbędzie się ZEBRANIE INFORMACYJNE dla rodziców nowych dzieci.

W związku z sytuacją pandemiczną zebranie odbędzie się wg następującego harmonogramu:

godz. 17.00 

RODZICE DZIECI, KTÓRYCH NAZWISKO ROZPOCZYNA SIĘ                                    LITERĄ  A – J


godz. 18.00   

RODZICE DZIECI, KTÓRYCH NAZWISKO ROZPOCZYNA SIĘ                                    LITERĄ  K – R


godz. 19.00 

RODZICE DZIECI, KTÓRYCH NAZWISKO ROZPOCZYNA SIĘ                                    LITERĄ  S – Ż


Na zebraniu zostaną odczytane listy dzieci z przydziałem do poszczególnych grup.

27.08  oraz 28.08.2020 r. odbędą się spotkania adaptacyjne dla dzieci 3-letnich wg. harmonogramu:

gr. I    

15.30 dzieci o nazwiskach od lit. A do K

16.45 dzieci o nazwiskach od lit. L do Ż

gr. II   

14.00 dzieci o nazwiskach od lit. A do K

15.00 dzieci o nazwiskach od lit. L do Ż

gr. III   

15.40 dzieci o nazwiskach od lit. A do L

16.50 dzieci o nazwiskach od lit. Ł do Ż

W SPOTKANIACH ADAPTACYJNYCH MOŻE UCZESTNICZYĆ TYLKO JEDEN OPIEKUN DO JEDNEGO DZIECKA.

NA TEREN PRZEDSZKOLA NIE WOLNO WNOSIĆ ŻADNYCH ZBĘDNYCH RZECZY (ZABAWEK PLUSZOWYCH, JEDZENIA)                                      WÓZKI, HULAJNOGI, NALEŻY ZOSTAWIĆ NA TARASIE PRZEDSZKOLNYM

28.08.2020 r. odbędą się w grupach zebrania informacyjno-organizacyjne:

gr. I  godz. 18.00

gr. II godz. 17.00

gr. III godz. 18.15

W ZEBRANIU MOŻE UCZESTNICZYĆ TYLKO JEDEN OPIEKUN DO JEDNEGO DZIECKA.

ANKIETA DLA RODZICÓW_wstępne informacje

Standardy minimalne Przedszkola nr 366 w Warszawie, ul. Hawajska 7

„Wyprawka malucha” czyli wyposażenie 3-latka

  • Wygodne, dobrze dopasowane obuwie ze sztywną podeszwą (tak, aby maluszek mógł je sam założyć).
  • Wygodne, luźne ubranie, które nie będzie krępowało ruchów przy zabawie
    i nie będzie utrudniało dziecku korzystania z toalety czy podejmowania czynności związanych z przebieraniem na leżakowanie (spodnie z paskiem, szelki, koszule zapinane na guziki).
  • Podpisana, luźna piżama dla dzieci leżakujących.
  • Ubranie na zmianę, które należy zostawić w szatni, w tekstylnym, podpisanym worku na wieszaku ze znaczkiem.
  • Chusteczki higieniczne (100 szt. na miesiąc) i ewentualnie mokre chusteczki do higieny miejsc intymnych.
  • Przytulanka lub inny ważny dla dziecka ulubiony przedmiot – bezpieczny
    i przyjazny dla innych dzieci (nie przynosimy do przedszkola ciężkich, metalowych zabawek, pistoletów, mieczy, zabawek, które mogą powodować strach u innych dzieci – węże pająki).

Przedszkole nie ponosi odpowiedzialności w przypadku gdy zostanie zagubiona, zniszczona lub uszkodzona zabawka przyniesiona przez dziecko z domu, dlatego zalecamy nieprzynoszenie kosztownych zabawek.

W przedszkolu nie zostawiamy dla dzieci napojów, słodyczy, gum, leków, witamin ani żadnych innych produktów spożywczych.

Aby zapewnić bezpieczeństwo naszym podopiecznym przy odbiorze dziecka
z przedszkola będziemy żądać okazania dowodu osobistego. Dzieci odbierają rodzice lub inne dorosłe osoby upoważnione przez rodziców/prawnych opiekunów (druk upoważnienia znajduje się w zakładce „do pobrania”).

Jak zapewnić dziecku pomyślny start
w przedszkolu

Adaptacja

Proces polegający na przystosowaniu się jednostki lub grupy do funkcjonowania w zmienionym środowisku społecznym, przystosowaniu się do nowych warunków.

Adaptacja dziecka w przedszkolu może być okresem trudnym i długim zarówno dla dziecka jak i jego rodziców. Aby proces ten przebiegał sprawnie i zgodnie z potrzebami i możliwościami psychofizycznymi dziecka, musi zaistnieć ścisła współpraca między rodzicami a pracownikami przedszkola. Placówka wspólnie z rodzicami odpowiedzialna jest za bez stresowe wprowadzenie dziecka do przedszkola i uczynienie go radosnym przedszkolakiem.

Czy dziecko dojrzało do pójścia do przedszkola?

  • Zazwyczaj dzieci osiągają dojrzałość między 3 a 4 rokiem życia.
  • Zależy to od ich indywidualnego tempa rozwoju oraz doświadczeń.
  • Zdarza się, że najbliższe osoby (mama, babcia) swoim zachowaniem utrudniają dziecku osiągnięcie dojrzałości.

Dziecko dojrzało do pójścia do przedszkola gdy:

  • Dobrze znosi nieobecność rodziców.
  • Z własnej inicjatywy oddala się od mamy, „nie trzyma się kurczowo jej spódnicy”.
  • Potrafi wykonać proste czynności samoobsługowe.

Reakcje dzieci na nowe sytuacje

  • Płacz – w ten sposób emocje znajdują ujście.
  • Wycofanie – emocje nie znajdują ujścia, dziecko staje sie apatyczne, smutne.
  • Pozorna akceptacja.
  • Zaburzenia funkcjonowania np.: zaburzenia snu, moczenie nocne, jąkanie.
  • Agresja wobec innych dzieci lub dorosłych.

Co może pomóc dziecku?

  • Rozmowa z dzieckiem
  • „Kawałek domu”
  • „Uatrakcyjnienie przedszkola”
  • Akceptacja płaczu dziecka
  • Udział w spotkaniach adaptacyjnych
  • Zostawianie dziecka u zaufanych osób
  • Nauczanie dziecka samoobsługi
  • Zabawy w przedszkole

Sposoby przygotowania dziecka do przedszkola

  • Czytanie prostych opowiadań o przedszkolu.
  • Rozmowy o przedszkolu z dzieckiem, które lubi chodzić do przedszkola.
  • Opowiadanie dzieciom jak to było gdy rodzice chodzili do przedszkola.
  • Uświadomienie dziecku zalet przedszkola – nowi koledzy i koleżanki, dużo zabawek, Pani Nauczycielka, która zna ciekawe zabawy, piosenki i wierszyki.
  • Wyjaśnienie dziecku dlaczego powinno chodzić do przedszkola (mama i tata muszą pracować…).
  • Wspólne kupowanie piżamki i obuwia do przedszkola.
  • Ćwiczenie z dzieckiem samoobsługi.

Wymagania jakie stawia przedszkole w zakresie samoobsługi:

  • umiejętność komunikowania potrzeb fizjologicznych,
  • umiejętność podciągnięcia majteczek,
  • umiejętność korzystania z papieru toaletowego,
  • umiejętność mycia rąk i wycierania,
  • umiejętność samodzielnego jedzenia (posługiwania się łyżką i widelcem), a także gryzienia,
  • umiejętność samodzielnego ubierania się i rozbierania – przynajmniej podejmowania takich prób.

Adaptacja dzieci 3-letnich do warunków przedszkolnych

Drogi Rodzicu,

Twojego malucha czekają poważne zmiany w życiu. Dotychczas mama była zawsze gdzieś blisko, teraz nagle go opuszcza. Maluch musi opuścić rano dom i udać się w obce mu miejsce, w którym jest inne światło, inne zapachy, inne głosy, inne zwyczaje.

To, co nowe i trudne, wcale nie musi być niedobre. Należy dziecko przygotować do takich sytuacji, aby potrafiło sobie z nimi poradzić.

  • Uprzedź malucha: „Już za tydzień (za dwa dni, za dzień itp.) idziemy poznać Twoje przedszkole. Mam nadzieję, że będzie miło.” Przypominaj mu o tym.
  • Opowiedz mu o przedszkolu; co tam się robi, czego się uczy. Nawet dorosły denerwuje się, wchodząc w nowe środowisko, zmieniając pracę, miejsce zamieszkania, poznając nowych ludzi.
  • Przygotuj dziecko do rozstania z mamą, tatą zostawiając je na dłużejbu babci lub cioci.
  • Weź udział w programie adaptacyjnym, który ma na celu zapoznanie dziecka z nowym miejscem, poznaniem placu zabaw, sali, O nasu i innych dzieci, które będą uczęszczać do przedszkola. Pozwól, aby Twój maluch oswoił się z tym, co nieznane u boku najbliższej osoby.
  • Już w domu ucz samodzielności – samodzielnego jedzenia, mycia rąk, korzystania z toalety, ubierania się i rozbierania. Im dziecko jest bardziej samodzielne, tym łatwiej mu dostosować się do nowych warunków.
  • Ubranie dziecka powinno być wygodne i nie może sprawiać kłopotów.Unikaj spodni na szelkach lub z trudnymi do odpięcia guzikami. Rękawy swetra lub bluzki muszą być łatwe do podciągania. Buty i kapcie najlepsze są bez wiązania lub zapinane na rzepy (chyba, że są to buty ortopedyczne, zazwyczaj wiązane).
  • Czas pobytu małych dzieci w przedszkolu nie powinien być długi.Jeżeli to możliwe, w pierwszych dniach odbieraj dziecko po obiedzie. Do tak dużej zmiany warto przyzwyczajać powoli. Małe dziecko szybko się męczy, zwłaszcza kiedy ma dużo wrażeń.
  • Uwaga! Nie spóźniaj się z odbieraniem – jeżeli obiecałeś, że przyjdziesz wcześniej, dotrzymaj słowa.
  • Pożegnanie powinno odbywać się bez pośpiechu, ale jednocześnie bez zbędnego przedłużania samego momentu rozstania. Nie odprowadzaj dziecka w ostatniej chwili, kiedy zostało Ci tylko piętnaście minut na dojazd do pracy. Maluch powinien mieć trochę czasu na pożegnanie z Tobą. Jeśli nie możesz wejść z nim do sali, posiedźcie razem kilka minut w szatni, a potem oddaj go pod opiekę nauczycielki, pożegnaj się i wyjdź.
  • Jeśli dziecku trudno się z Tobą rozstać, poproś o pomoc nauczycielkę. Czasem nieuchronne jest przytrzymanie dziecka, które płacze i wyrywa się. Zapewne serce będzie ci się krajało, ale możesz być pewna, że gdy wychowawczyni przytuli dziecko i zapewni je, że mama przyjdzie do przedszkola – łzy szybko obeschną.
  • Dziecku będzie raźniej, jeśli weźmie z domu ukochaną przytulankę.Czasami wystarczy, że dziecko będzie miało przy sobie coś, co pachnie mamą, tatą i domem, to stwarza poczucie bezpieczeństwa.
  • Dziecko ma prawo płakać. W ten sposób wyraża swój smutek, wyładowuje napięcie, jakie w nim narosło. Jeżeli płacze w domu, w przedszkolu, po prostu przytul je, powiedz, że je bardzo kochasz, że też będziesz za nim tęskniła, (tęsknił), że przyjdziesz po nie zaraz po pracy.
  • Jedną z najważniejszych rzeczy, które powinnaś robić nie tylko wtedy, gdy dziecko idzie do przedszkola, ale wtedy w sposób szczególny, to jak najczęstsze zapewnianie go o Twojej miłości. Jedną z podstawowych potrzeb człowieka jest potrzeba bezpieczeństwa, a zaraz za nią przynależności i miłości. Te potrzeby mogą być w niedostatecznym stopniu zaspokajane, zwłaszcza gdy dziecko większość dnia przebywa w przedszkolu. Słowa „kocham”, „będę tęskniła”, „będę tęsknił” powinny być obecne w codziennym życiu. Bardzo ważne są pieszczoty, pocałunki, szczęście i podziw malujący się na twarzy rodzica, gdy patrzy na dziecko. Ono powinno czuć, widzieć i słyszeć, że jest kochane.
  • Polecamy literaturę:
  • Field J.: Moje dziecko idzie do przedszkola. Poradnik dla rodziców. Kielce, Jedność, 2001;
  • Jadwiga Lubowiecka. – Wyd. 2: Przystosowanie psychospołeczne dziecka do przedszkola. Warszawa, Wydaw. Szkolne i Pedag. SA, 2003;
  • Anna Klim-Klimaszewska: Trzylatek w przedszkolu : gotowość dziecka trzyletniego do podjęcia edukacji przedszkolnej. Warszawa : Instytut Wydawniczy Erica, 2010;
  • Anna Klim-Klimaszewska: Witamy w przedszkolu : wspomaganie procesu adaptacji dziecka do środowiska przedszkolnego. Warszawa : Instytut Wydawniczy Erica, 2010.

 

 

12.08 – 31.08.2020 -przerwa w funkcjonowaniu (przedszkole będzie zamknięte).

Zebranie informacyjne, spotkania adaptacyjne dla dzieci 3-letnich – szczegóły w dziale Informacje-Adaptacja