• Rozmiar czcionki:
  • A
  • A+
  • A++
  • Kontrast:
  • włacz kontrast
  • wyłacz kontrast
  • Mapa strony:
  • mapa strony

W skomplikowanym procesie rozwoju mowy, rozwój ręki, a dokładnie dłoni – opanowanie jej ruchów i poprawa precyzji ma ogromne znaczenie. Ścisły związek pomiędzy mową a ręką zachodzi w mózgu. Najprościej mówiąc, ośrodki mózgowe odpowiedzialne za ruch ręki zlokalizowane są tuż obok ośrodków odpowiedzialnych za mowę . Jak wiadomo, mowa to złożony i wieloetapowy proces, do którego niezbędne jest prawidłowe funkcjonowanie wielu struktur mózgowych i wielu układów anatomicznych.
Zatem precyzyjne ruchy dłoni, palców, manipulowanie ręką, percepcja wzrokowa i słuchowa, umożliwiają prawidłowy rozwój mowy.
Pobudzając ośrodki odpowiedzialne za motorykę ręki (dłoni), aktywizujemy obszary które znajdują się w sąsiedztwie, czyli te odpowiadające np.za ruchy aparatu artykulacyjnego,
Dlatego mając świadomość nierozerwalnego związku mowy z ruchem dłoni, logopedzi wprowadzają do terapii ćwiczenia małej motoryki.

Przykłady zabaw usprawniających rozwój dłoni:
– rysowanie i malowanie rączkami oraz przeróżnymi przyborami na różnorodnych powierzchniach, strukturach oraz materiałach,
– wycinanie, wydzieranie, wyklejanie, wydrapywanie różnych materiałów i struktur,
– lepienie, wałkowanie, ugniatanie, rzeźbienie z plasteliny, ciastoliny, modeliny, masy solnej, masy piaskowej itp.
– przewlekanie, wyszywanie, przeplatanie, wiązanie za pomocą tasiemek, wstążeczek, sznurków, guzików, koralików, kulek, cekinów itp.
– przybijanie stempelków, pieczątek, znaczników wykonanych z różnych materiałów na różnego rodzaju strukturach,
– zapinanie i odpinanie guzików, rzepów, suwaków, skuwek itp. – odkręcanie i zakręcanie słoików, nakrętek, pudełek itp.
– chwytanie i przenoszenie małych przedmiotów paluszkami, pęsetką, spinaczami,
– zgniatanie, formowanie, ugniatanie kulek z papieru, gazet, folii spożywczej itp.
– mieszanie, przesypywanie, przelewanie piasku, ryżu, kaszy, wody, hydrożelu itp.
– dotykanie przedmiotów o różnej fakturze, – układanie puzzli, mozaik, wzorów, budowanie z klocków o różnych fakturach;
– dopasowywanie kształtów do różnych otworów,
– klaskanie, zabawy paluszkowe, masażyki dziecięce.